Module Initializing....
Loading Quick Links...
Day 2 of 31st ARAB-ACRAO conference examines technology-enabled links among Arab universities
06/04/2011


High-ranking officials joined the region’s university registrars and admissions officers in discussing the use of electronic links to enhance Pan-Arab university collaboration today (Tuesday, April 5, 2011), during the second day of the 31st Conference of the Arab Association of Collegiate Registrars and Admissions Officers (ARAB-ACRAO) running until April 7, 2011 at the Emirates Center for Strategic Studies and Research in Abu Dhabi. The conference is being organised under the patronage of His Highness Sheikh Nahyan Bin Mubarak Al Nahyan, the UAE Minister of Higher Education and Scientific Research.

The second day’s proceedings commenced with a session on mechanisms of shortening distances between universities, which was chaired by Dr. Ibrahim Saidawi. This session saw presentations by Dr. Gamal Ibrahim, Al Quds Open University, Palestine; Khaled Abdul-Wahab Hilal Hamayda, Zarqa University, Jordan; Prof. Fathi Osman Abu Naja, Associate Dean, Ahmed Magdy Hegazy, October 6 University, Egypt; and Dr. Eng. Nihad A. S. Aljuboori and Jamal Makki Alsultan, Bahrain. The second session, featured research presentations by Ahmed Abdel-Meguid Matar al-Mabhouh, Al Aqsa University, Palestine; Dr. Fatin Dhaif and Dr. Mansoor Al Aali, Ahlia University, Bahrain; Ali Hamdan Abu Burhom, Applied Sciences University, Bahrain; and Ehab Yakout, Saad Mesbah, Essam Kosba, and Mahmoud Farouk, Arab Academy for Science, Technology and Maritime Transport, Egypt.

The final session on day two revolved around scientific competencies that university students should possess. It began with a research paper by Dr Mohamed Mahmoud Moussa and Dr Mohamed Saeed El Naby, ALHOSN University, on teaching competencies for students majoring in Arabic and Islamic education. This was followed by talks from Awatef Mustafa Abdel-Halim, Ahfad University for Women, Sudan; Dr. Ahed Khouzam, Albaath University, Syria; and Dr. Aisha Yakan, Al Jinan University, Lebanon.
 
“Technology is vital to the growth of the region’s educational systems and was in fact the key topic in last year’s conference in Lebanon. This time around we specifically focused on the use of technology to maintain links and uphold standards across the region’s universities.  We also conversed about other major issues, such as teaching competencies and admissions practices to round off another productive day at the region’s premier collegiate registration and admission forum,” said Dr Mohamed Saeed El Naby, Chair of Education Department, ALHOSN University.
Researchers from 30 Arab universities have gathered at the 2011 ARAB-ACRAO conference to confer on key issues, trends and practices affecting enrollment and registration across the region’s higher education institutions in keeping with this year’s theme of ‘Enrollment and Registration: Quality and Accreditation Standards.’

ARAB-ACRAO is a professional, educational and volunteer non-profit organization that advocates high acceptance and registration standards across the Arab Region’s universities. Its Annual Meeting has become a vital forum for sharing and exchanging expertise on the region’s educational systems. Last year’s meeting was held in Lebanon under the theme ‘The Challenges of Admission and Registration under Technological Development.

 

اليوم الثاني من المؤتمر الحادي والثلاثين للمنظمة العربية للمسؤولين عن القبول والتسجيل في الجامعات بالدول العربية يناقش إمكانية استخدام وسائل التواصل الإلكترونية بين الجامعات العربية

انضم مسؤولون رفيعو المستوى اليوم (الثلاثاء 5 أبريل/نيسان 2011) إلى عدد من موظفي التسجيل والقبول من جامعات المنطقة لمناقشة سبل استخدام أدوات التواصل الإلكترونية سعياً لتحسين التعاون بين الجامعات العربية وذلك خلال المؤتمر الحادي والثلاثين للمنظمة العربية للمسؤولين عن القبول والتسجيل في الجامعات بالدول العربية (ARAB-ACRAO). ويستمر هذا المؤتمر، الذي ينظم تحت رعاية سمو الشيخ نهيان بن مبارك آل نهيان، وزير التعليم العالي والبحث العلمي، حتى تاريخ 7 أبريل/نيسان الجاري في مركز الإمارات للدراسات والبحوث الاستراتيجية في أبوظبي.

وبدأت فعاليات اليوم الثاني من هذا المؤتمر بجلسة حول آليات تقريب المسافات بين الجامعات، حيث ترأس هذه الجلسة الدكتور ابراهيم صيداوي. وشهدت الجلسة عروضاً تقديمية ألقاها كل من الدكتور جمال ابراهيم، من جامعة القدس المفتوحة في فلسطين؛ وخالد عبد الوهاب هلال حميدة، من جامعة الزرقاء في الأردن؛ والأستاذ الدكتور فتحي عثمان أبو النجا، عميد كلية، والدكتور أحمد مجدي حجازي من جامعة 6 أكتوبر في مصر؛ والدكتورة المهندسة نهاد الجبوري، وجمال مكي السلطان من البحرين. أما الجلسة الثانية ، فتميزت بعروض تقديمية قدمها أحمد عبد المجيد مطر المبحوح، من جامعة الأقصى في فلسطين؛ والدكتور فطين ضيف والدكتور منصور العلي، من الجامعة الأهلية في البحرين؛ وعلي حمدان أبو برهوم، من جامعة العلوم التطبيقية في البحرين؛ وإيهاب ياقوت، وسعد مصباح، وعصام كوسبا، ومحمود فاروق من الأكاديمية العربية للعلوم والتكنولوجيا والنقل البحري في مصر.    

كما دارت الجلسة الأخيرة في اليوم الثاني للمؤتمر حول الكفاءات العلمية التي ينبغي توافرها في الطلاب، حيث بدأت الجلسة بورقة بحثية للدكتور محمد محمود موسى والدكتور محمد سعيد حسب النبي من جامعة الحصن، حول كفاءات الطلاب في تخصصي اللغة العربية والتربية الإسلامية. وأعقب ذلك كلمات ألقاها كل من عواطف مصطفى عبد الحليم، من جامعة الأحفاد للبنات في السودان؛ والدكتور عهد خزام، من جامعة البعث في سوريا؛ والدكتورة عائشة يكن، من جامعة الجنان في لبنان.

وصرح الدكتور محمد سعيد حسب النبي، رئيس قسم التربية في جامعة الحصن: "تعتبر التكنولوجيا عاملاً مهماً في تطور النظم التعليمية في المنطقة، وكانت في واقع الأمر الموضوع الرئيسي خلال مؤتمر العام الماضي في لبنان. وسنركز في مؤتمر هذا العام بشكل خاص على استخدام التكنولوجيا لإقامة الروابط وتعزيز المعايير بين جامعات المنطقة. كما تمت مناقشة العديد من القضايا الرئيسية الأخرى مثل كفاءات التدريس وآليات القبول لنختتم بذلك يوماً آخر ضمن أبرز ملتقى على مستوى المنطقة في مجال القبول والتسجيل في الجامعات".

واجتمع باحثون من 30 جامعة عربية خلال مؤتمر المنظمة العربية للمسؤولين عن القبول والتسجيل في الجامعات بالدول العربية 2011 للتشاور حول أهم القضايا والاتجاهات والممارسات التي تؤثر في عملية القبول والتسجيل في مختلف مؤسسات التعليم العالي في المنطقة وذلك تماشياً مع موضوع هذا العام الذي يأتي تحت عنوان "القبول والتسجيل في ضوء معايير الجودة والاعتماد الأكاديمي".

وتعد المنظمة العربية للمسؤولين عن القبول والتسجيل في الجامعات بالدول العربية، منظمة تطوعية غير ربحية تسعى إلى تعزيز معايير القبول والتسجيل في مختلف جامعات المنطقة. وأصبح اجتماعها السنوي  منصة حيوية لتبادل الخبرات في مجال أنظمة التعليم في المنطقة، حيث عقدت المنظمة اجتماعها السنوي الأخير في لبنان خلال العام الماضي وجاء تحت شعار "تحديات القبول والتسجيل في ظل التطور التكنولوجي".




 


Share this
|
ALHOSN University Website, Version 2.0 RTM, © ALHOSN University 2019