Module Initializing....
Loading Quick Links...
High-ranking academic officials to attend today’s opening of 31st ARAB-ACRAO Conference
04/04/2011

ALHOSN University will be receiving high-ranking academic officials from across the Middle East who will be participating in the 31st conference of the Arab Association of Collegiate Registrars & Admissions Officers (ARAB-ACRAO) which starts today (Monday, April 4, 2011) and runs until April 7, 2011 at the Emirates Center for Strategic Studies and Research in Abu Dhabi. The conference is being organised under the patronage of His Highness Sheikh Nahyan Bin Mubarak Al Nahyan, the UAE Minister of Higher Education and Scientific Research.

Among the academic officials attending today’s opening ceremonies are Abdul Rahim Sabouni, Vice Chancellor and CEO of ALHOSN University; H.E. Mousaed Abdul-Karim al-Dakhil, Secretary General of the Arab Association of Registrars & Admissions Officers in Arab Universities; Prof. Salwa Al Gharib, General Secretary of the Supreme Universities Council in Egypt; Dr. Hamad Bin Khalfan Bin Mohamed Al Harethi, Deputy Academic Programs Manager of the Sultanate of Oman’s Ministry of Higher Education; and Dr. Hamdi Sheibani, ALHOSN University Provost, and the current President of ARAB-ACRAO and chair of this year’s conference.
Taking place under the theme ‘Enrollment and Registration: Quality and Accreditation Standards,’ the 2011 ARAB-ACRAO conference gathers researchers from 30 Arab universities to discuss key issues, trends and practices impacting enrollment and registration across the Arab region.

“While the quality of education is crucial to the Arab World’s progress, there is a tendency to overlook underlying processes of the educational system. This year’s conference provides a vital platform for understanding and enhancing enrollment, registration and recognition mechanisms and their role in the efficiencies of higher-education institutions in the Arab World. The presence of some of the region’s top academic officials today lends credence and support to these processes and will hopefully lead to key innovations and reforms in the area,” said Prof. Salwa El Gharib, Secretary General, Supreme Council of Universities in Egypt.  

ARAB-ACRAO is a professional, educational and volunteer non-profit organization committed to elevating acceptance and registration standards in the Arab region universities. The organization has been a vital component in facilitating the exchange of knowledge and experience on the region’s educational systems. Last year’s meeting was held in Lebanon under the theme ‘The Challenges of Admission and Registration under Technological Development.’

ALHOSN University offers 11 undergraduate and 7 graduate programs under the Faculty of Engineering and Applied Sciences, the Faculty of Business, and the Faculty of Arts and Social Sciences, all developed in collaboration with leading North American educational institutions and accredited by the Ministry of Higher Education and Scientific Research. The university was founded by the Abu Dhabi Holding Company in 2005 and is named after the historic ALHOSN Palace in Abu Dhabi. 


مسؤولون أكاديميون رفيعو المستوى يحضرون حفل افتتاح المؤتمر الحادي والثلاثين للمنظمة العربية للمسؤولين عن القبول والتسجيل في الجامعات بالدول العربية

تستضيف جامعة الحصن عدداً من المسؤولين الأكاديميين رفيعي المستوى من مختلف أنحاء الدول العربية الذين سيشاركون في المؤتمر الحادي والثلاثين للمنظمة العربية للمسؤولين عن القبول والتسجيل في الجامعات بالدول العربية (ARAB-ACRAO). ويبدأ هذا المؤتمر أعماله اليوم (الاثنين 4 أبريل/نيسان 2011) ويستمر حتى 7 أبريل/نيسان الجاري في مركز الإمارات للدراسات والبحوث الاستراتيجية، حيث يتم تنظيمه تحت رعاية معالي الشيخ نهيان بن مبارك آل نهيان، وزير التعليم العالي والبحث العلمي في دولة الإمارات.

ومن بين المسؤولين الأكاديميين المشاركين في حفل الافتتاح كل من سعادة الأستاذ الدكتور عبد الرحيم صابوني، مدير جامعة الحصن؛ وسعادة مساعد عبد الكريم الدخيل، الأمين العام للمنظمة العربية للمسؤولين عن القبول والتسجيل في الجامعات بالدول العربية؛ والأستاذة سلوى الغريب، أمين عام المجلس الأعلى للجامعات في مصر؛ والدكتور حمد بن خلفان بن محمد الحارثي، نائب مدير البرامج الأكاديمية في وزارة التعليم العالي في سلطنة عُمان؛ والدكتور حمدي الشيباني، نائب مدير جامعة الحصن والرئيس الحالي للمنظمة العربية للمسؤولين عن القبول والتسجيل في الجامعات بالدول العربية ورئيس المؤتمر.

وسيجمع هذا المؤتمر، الذي سيعقد تحت عنوان "القبول والتسجيل في ضوء معايير الجودة والاعتماد الأكاديمي"، باحثين من 30 جامعة عربية لمناقشة القضايا والاتجاهات والممارسات الرئيسية التي تؤثر في عملية القبول والتسجيل في الجامعات في المنطقة العربية.

وصرحت الأستاذة سلوى الغريب: "تعتبر جودة التعليم من الأمور الهامة لتقدم الدول العربية، إلا أن هناك ميلاً إلى إغفال دور العمليات الأساسية للنظام التعليمي. ويوفر مؤتمر هذا العام فرصة حيوية لفهم وتحسين آليات القبول والتسجيل ودورها في تعزيز كفاءات مؤسسات التعليم العالي في المنطقة العربية. ويسهم حضور بعض أبرز المسؤولين الأكاديميين في دعم واعتماد هذه العمليات بما يؤدي إلى إحداث إصلاحات وابتكار ممارسات جديدة في هذا المجال".   

وتعد المنظمة العربية للمسؤولين عن القبول والتسجيل في الجامعات بالدول العربية، منظمة تطوعية غير ربحية تُعنى بالقطاع التعليمي والمهني وتهدف إلى تعزيز معايير القبول والتسجيل في مختلف جامعات المنطقة. كما تعتبر المنظمة أحد الجهات الرئيسية التي تشجع على تبادل المعارف والخبرات في هذا المجال بهدف تطوير النظم التعليمية في الجامعات العربية. وعقدت المنظمة اجتماعها السنوي الأخير في لبنان خلال العام الماضي وجاء تحت شعار "تحديات القبول والتسجيل في ظل التطور التكنولوجي".

وتوفر جامعة الحصن 11 برنامجاً لدرجة البكالويوس و7 برامج للدراسات العليا للطلبة من مختلف الجنسيات ضمن كلية الهندسة والعلوم التطبيقية وكلية الأعمال وكلية الآداب والعلوم الاجتماعية، حيث تم تطوير كافة هذه البرامج الأكاديمية بالتعاون مع أساتذة من جامعات مرموقة في أمريكا الشمالية وهي معتمدة من قبل وزارة التعليم والبحث العلمي في دولة الإمارات. وتأسست الجامعة، التي اتخذت اسمها الحالي تيمناً بقصر الحصن في إمارة أبوظبي، خلال العام 2005 من قبل شركة أبوظبي القابضة.
 
 


Share this
|
ALHOSN University Website, Version 2.0 RTM, © ALHOSN University 2019