Module Initializing....
Loading Quick Links...
Regional consensus on key educational issues gained as 31st ARAB-ACRAO Conference draws to successful close
07/04/2011


Educators, university personnel, experts and high-ranking officials from across the Arab region agreed on various strategies to address key issues affecting local and regional educational systems during the 31st Conference of the Arab Association of Registrars and Admissions Officers in Arab Universities (ARAB-ACRAO) which drew to a close today (Thursday, April 7, 2011). The conference was organised under the patronage of His Highness Sheikh Nahyan Bin Mubarak Al Nahyan, the UAE Minister of Higher Education and Scientific Research.
 
Running from April 4 to 7, 2011 under the theme ‘Enrollment and Registration: Quality and Accreditation Standards,’ the annual forum gathered researchers from around 30 Arab universities as well as several distinguished education sector figures, including Prof. Salwa El Gharib, Secretary General, Supreme Council of Universities in Egypt; H.E. Mousaed Abdul-Karim al-Dakhil Secretary General of the Arab Association of Registrars & Admissions Officers in Arab Universities; Dr. Hamad Bin Khalfan Bin Mohamed Al Harethi, Deputy Academic Programs Manager of the Sultanate of Oman’s Ministry of Higher Education; Dr. Gamal Ibrahim, Al Quds Open University, Palestine; Khaled Abdul-Wahab Hilal Hamayda, Zarqa University, Jordan, among others.

Key recommendations were presented during the closing day of the conference, which also included a recreational tour of Dubai for participants. Abu Dhabi-based ALHOSN University was commended for its successful hosting of the four-day event. It was also revealed that the 32nd ARAB-ACRAO conference will be held in Lebanon and will be hosted the American University of Science and Technology in Lebanon. Dr. Nabeel Haider, Provost of the American University of Science and Technology in Lebanon was named as the next chair.      

 “The past days provided an exceptional venue for the region’s academic services practitioners and education officials to consolidate their experiences and expertise and come up with more effective enrollment and registration strategies. It affirmed ARAB-ACRAO’s strong influence in directing the growth of the region’s educational systems and proved the eagerness of Arab educational institutions to work collaboratively to address the sector’s most pressing issues. The American University of Science and Technology in Lebanon is honored to host the 32nd ARAB-ACRAO next year,” said Dr. Nabeel Haider

The 2011 ARAB-ACRAO Conference focused on expected competencies for college students, best practices in admission, effective approaches against absenteeism and failure, and the role of universities in shaping the knowledge of young learners.

Since its inception in 1976, the ARAB-ACRAO conference has been a major platform for sharing knowledge and best practices on the region’s educational systems. The Arab Association of Registrars and Admissions Officers in Arab Universities is a professional, educational and volunteer non-profit organization committed to enhancing university acceptance and registration standards across the Arab region.

 

المؤتمر الحادي والثلاثون للمنظمة العربية للمسؤولين عن القبول والتسجيل في الجامعات بالدول العربية يختتم أعماله بنجاح وبتوافق إقليمي في الآراء حول أهم القضايا التعليمية

اتفق أبرز المسؤولين والخبراء والموظفين وأعضاءهيئة التدريس بالجامعات العربية حول مختلف الاستراتيجيات لمعالجة أهم القضايا المؤثرة في النظم التعليمية على المستويين المحلي والإقليمي وذلك خلال المؤتمر الحادي والثلاثين للمنظمة العربية للمسؤولين عن القبول والتسجيل في الجامعات بالدول العربية (ARAB-ACRAO)، الذي يختتم اليوم (الخميس 7 أبريل/نيسان 2011). وتم تنظيم هذا المؤتمر تحت رعاية سمو الشيخ نهيان بن مبارك آل نهيان، وزير التعليم العالي والبحث العلمي في دولة الإمارات.

وجمع المؤتمر السنوي، الذي عقد خلال الفترة من 4 وإلى 7 أبريل/نيسان الجاري تحت عنوان "القبول والتسجيل في ضوء معايير الجودة والاعتماد الأكاديمي"، باحثين من حوالي 30 جامعة عربية، بالإضافة إلى عدد من أبرز شخصيات القطاع التعليمي بمن فيهم الأستاذة سلوى الغريب، أمين عام المجلس الأعلى للجامعات في مصر؛ وسعادة مساعد عبد الكريم الدخيل، الأمين العام للمنظمة العربية للمسؤولين عن القبول والتسجيل في الجامعات العربية؛ والدكتور حمد بن خلفان بن محمد الحارثي، نائب مدير البرامج الأكاديمية في وزارة التعليم العالي في سلطنة عُمان؛ والدكتور جمال ابراهيم، من جامعة القدس المفتوحة في فلسطين؛ وخالد عبد الوهاب هلال حميدة، من جامعة الزرقاء الأردنية إلى جانب عدد الشخصيات البارزة الأخرى.

وتم خلال اليوم الختامي للمؤتمر تقديم أهم التوصيات، بالإضافة إلى جولة ترفيهية في دبي. كما تمت الإشادة بجامعة الحصن على نجاحها في استضافة هذا المؤتمر الذي استمر لأربعة أيام. وتم الكشف عن أن الدورة المقبلة من مؤتمر المنظمة العربية للمسؤولين عن القبول والتسجيل في الجامعات العربية ستعقد في لبنان وتستضيفها الجامعة الأمريكية للعلوم والتكنولوجيا. وتمت تسمية الدكتور نبيل حيدر، مدير الجامعة الأمريكية للعلوم والتكنولوجيا في لبنان، رئيساً للمؤتمر المقبل.

وصرح الدكتور حيدر: "أتاحت الأيام الماضية فرصة استثنائية لمتخصصي القطاع الأكاديمي ومسؤولي التعليم في المنطقة لتعزيز تجاربهم وخبراتهم والخروج باستراتيجيات أكثر فعالية في مجال التسجيل والقبول. كما أكدت على التأثير الكبير للمنظمة العربية للمسؤولين عن القبول والتسجيل في الجامعات العربية فيما يتعلق بتوجيه تطور النظم التعليمية في المنطقة وأثبتت حرص المؤسسات التعليمية العربية على التعاون معاً في سبيل معالجة أكثر القضايا إلحاحاً في هذا القطاع. ونحن نتشرف باستضافة المؤتمر الثاني والثلاثين للمنظمة العربية للمسؤولين عن القبول والتسجيل في العام المقبل".

وركز مؤتمر المنظمة العربية للمسؤولين عن القبول والتسجيل في الجامعات بالدول العربية على الكفاءات اللازمة في طلاب الجامعات وأفضل الممارسات في مجال القبول واتباع طرق فعالة فيما يتعلق بحالات الغياب والرسوب ودور الجامعات في تشكيل المعرفة لدى المتعلمين الشباب.

ويعد مؤتمر المنظمة العربية للمسؤولين عن القبول والتسجيل في الجامعات بالدول العربية منذ إطلاقه خلال العام 1976، منصة رئيسية لتبادل المعرفة وأفضل الممارسات حول النظم التعليمية في المنطقة. وتعد المنظمة العربية للمسؤولين عن القبول والتسجيل في الجامعات بالدول العربية، منظمة تطوعية غير ربحية تُعنى بالقطاع التعليمي والمهني وتهدف إلى تعزيز معايير القبول والتسجيل في مختلف جامعات المنطقة.




 


Share this
|
ALHOSN University Website, Version 2.0 RTM, © ALHOSN University 2019